Home > موفقیت > چگونه مصاحبه کاری موفقی داشته باشیم

چگونه مصاحبه کاری موفقی داشته باشیم

اگر شما هم با شنیدن اسم مصاحبه استرس می گیرید این مطلب را با دقت ملاحظه کنید و سعی کنید بدون استرس همه موارد زیر را مد نظر داشته باشید تا قول مصاحبه برای شما از بین بره و براحتی بتوانید این مرحله مهم کاری را پشت سر بگذارید و موفق شوید.

آمادگی کامل داشته باشید

آمادگی، کلید خوب عمل کردن در مصاحبه است. وقتی‌که فردی از پشت میز از شما می‌پرسد که چه چیزی را می‌توانید برای شرکتش به ارمغان بیاورید، نگاه کردن به‌سان خرگوشی مبهوت به نور چراغ‌های اتومبیل، کمکی به شما در اثرگذاری خوب یا پیشرفت نخواهد کرد. شاید باید با راحتی و اطمینان، پاسخ‌هایی آماده برای سؤالات احتمالی، قابل پیش‌بینی و حیاتی داشته باشید. درست مثل دیگر موقعیت‌های زندگی، اگر بدانید که چه انتظاری داشته باشید و چگونه به‌طور مؤثری واکنش نشان داده و پاسخ دهید بسیار بیشتر احساس اطمینان خواهید کرد و به خودی خود تأثیر خواهید گذاشت. به خاطر داشته باشید که باید تأثیری بگذارید، بهتر از بقیه به نظر برسید و چیز منحصر به فردی ارائه کنید در غیر این صورت متقاضی دیگری به جای شما استخدام خواهد شد. از اینکه به مرحله مصاحبه رسیده‌اید به خودتان تبریک بگویید و برای آماده شدن قدم بردارید.

پاسخ آماده داشته باشید

به سؤالاتی که قطعاً از شما پرسیده خواهد شد فکر کنید. برای هر پرسش احتمالی تا چهار پاسخ مثبت آماده کنید. نقشه ذهنی‌تان برای به خاطر سپردن آن‌ها، شما را یاری خواهد کرد. برای مثال اگر از شما پرسیده شود که رئیستان چگونه شما را توصیف خواهد کرد، احتمالاً می‌گویید، مثبت، مبتکر، سخت‌کوش، کارآمد، حلال مشکل و آرام در بحران. نقطه‌ضعف‌ها را در این مرحله به حساب نیاورید. منتظر بمانید تا درباره‌ی آن‌ها از شما سؤال شود. اطمینان حاصل کنید که سؤال‌های آماده‌ای دارید. به طور کامل درباره شرکت تحقیق کنید، سؤال‌های مربوطی بپرسید که بتوانید دانش و اطلاعاتتان را نشان دهید.

صادق باشید

پاسخ‌هایتان را با مثال‌هایی مختصر توضیح دهید که مختصری از مهارت‌هایتان را نشان دهد. اگر وصفتان از حل مسئله یا راه‌حل آرام کردن بحران خیلی پراکنده باشد تأثیرتان را از دست خواهید داد. مشکل، راه‌حلتان و پیامدهای مفید را به طور خلاصه و بدون انحراف از موضوع توضیح دهید. اگر خواسته شد که سوابق شغلی‌تان را به‌تفصیل برای کسی بیان کنید، نکته‌های برجسته را برگزینید. جزئیات کسل‌کننده را رها کنید ولی طرح کلی ترک کردن‌های ناگهانی کار را تا آنجا که می‌توانید به نحوی سازنده و صادقانه توضیح دهید. زمانی که سؤال می‌شود که چرا تصمیم به تعویض شغل دارید با لحن منفی درباره کارفرمای کنونی‌تان حرف نزنید. روی اهدافتان و تمایلتان برای مسئولیت بیشتر، چالش‌ها یا بازارهای جدید تمرکز کنید. آماده پاسخگویی به پرسش‌ها درباره مواردی که به عنوان نقاط ضعف خود می‌بینید، باشید. با مشاهده برنامه‌های تلویزیونی درباره خودآگاهی، مواردی را که کمتر خوب هستید بشناسید. سعی کنید که در صورت امکان از ضعف‌هایتان، توانایی درست کنید. توضیح دهید که چگونه با جنبه‌های ضعفتان مواجه می‌شوید و آن‌ها را رفع می‌کنید.

در بهترین حالت خود فرو روید

بل از اینکه وارد اتاق شوید، سعی کنید آرام باشید. می‌توانید هم‌زمان آرام، مثبت و فعال باشید؛ این به معنی بی‌خیالی نیست، بلکه به معنی آرام و مطمئن بودن است. سعی کنید زبان بدن و طرز تفکرتان یک پیام را منتقل کنند. «شما در جستجوی یک را‌ه‌حل هستید و من آن راه‌حل هستم. شما من را می‌خواهید و من می‌خواهم برای شما کار کنم.» در تمام طول مصاحبه این حالت را حفظ کنید. بعد از مصاحبه می‌توانید ایمیلی برای مصاحبه کننده بفرستید و از وقتشان تشکر کنید و بر علاقه‌تان بر شغل مورد نظر تأکید کنید. اگر مورد قبول واقع نشدید، به عنوان یک تجربه یادگیری نگاه کنید. برای نحوه اجرایتان، از دیگران تقاضای بازخورد و درخواست انتقاد سازنده کنید تا در آینده به شما کمک کند. مثبت باقی بمانید و به تقاضا دادن برای شغل‌هایی که برایتان جذابیت دارد ادامه دهید.

با خیال راحت اشتیاقتان را نمایان کنید

در یک مصاحبه، گرجه آراسته بودن مهم است ولی مشتاق به نظر آمدن دقیقاً واجب است. این یک موقعیت طبیعی نیست و شاید ضرورت داشته باشد که به خود یادآوری کنید که زبان بدن مناسبی را نشان دهید. حرکات سر و دست و لبخند کنترل‌شده را به کار بگیرید. چند دقیقه اول صرف برقراری رابطه می‌شود، بنابراین به اطلاعاتی که مصاحبه‌کننده درباره کار و شرکت می‌دهد فعالانه توجه کنید.

دقیق توضیح دهید

در مصاحبه کاری، مصاحبه‌کنندگان معمولا از افراد می‌خواهند که کمی بیشتر درباره‌ی خودشان صحبت کنند یا در برخی موارد می‌پرسند: «چه خبر؟ از حال و احوال‌تان بگویید» در چنین مواردی هیچ‌کس نمی‌خواهد در مورد روحیه و وضع روزگار شما اطلاعات کسب کند. منظور از این پرسش، محک زدن شما برای کسب موقعیت شغلی است. پس با بیان وضعیت آب‌وهوا و اوضاع زمانه حرف‌تان را شروع نکنید. در پاسخ به این پرسش باید درباره‌ی خودتان توضیحات بیشتری ارائه بدهید. سعی کنید از آنچه در رزومه نوشته‌اید، پا را فراتر بگذارید چون طبیعتا آنچه در رزومه نوشته شده است حداقل دو بار توسط مصاحبه‌کننده مورد مطالعه قرار گرفته است. پس سعی کنید با عباراتی جذاب و جدید به شرح جالبی از توانایی‌ها، علایق و سابقه‌ی خود بپردازید. دقیق سخن بگویید و با جملات مناسب و کلام تأثیرگذار، مصاحبه کاری موفق و خوبی را پشت سر بگذارید.

نظر بدهید

اگر می‌خواهید مصاحبه کاری موفق و تأثیرگذاری داشته باشید، باید خود را پویا، خلاق و توانا در حل مسئله نشان بدهید. مثلا با آگاهی از زمینه‌ی کاری، فعالیت و جایگاه شرکت، ایده و نظراتی را که برای بهبود وضعیت به ذهن‌تان می‌رسد، مطرح کنید. حواس‌تان باشد علاوه بر اینکه انتقاد شما باید سازنده باشد می‌بایست راه حلی هم برای رفع آن ارائه دهید، وگرنه قطعا نقد بدون ایده‌ای برای بهبود، فایده‌ای نخواهد داشت. چون با این کار علاوه بر اینکه نیرویی مفید و ایده‌پرداز به‌نظر می‌رسید، حسن نیت خود برای رفع مشکلات را هم ثابت کرده‌اید. یعنی نشان می‌دهید که نیروی باانگیزه و مؤثری هستید.

منفعل نباشید

واقعیت این است که کار کردن بخش بزرگی از زندگی افراد را در برمی‌گیرد بنابراین انفعال و منتظر ماندن برای پاسخ از طرف کارفرما، تا حد زیادی می‌تواند زندگی شما را تحت تأثیر قرار بدهد و انگیزه رشد و پیشرفت را از شما بگیرد. وقتی وارد مصاحبه کاری می‌شوید، منفعل نباشید. این جلسات مانند جاده‌ای دوطرفه هستند. همان‌قدر که شرکت حق دارد از شما سؤال کند، شما هم حق دارید درباره‌ی آنها بدانید. سعی کنید سؤالات منطقی و درستی درباره‌ی چشم‌انداز، همکاران و محیط کار بپرسید. این اطلاعات، دیدگاه مناسبی در مورد شغل به شما ارائه می‌دهند. مصاحبه کاری موفق یعنی مصاحبه‌ای که شما قادر خواهید بود آینده‌ی شغلی‌تان را تصور کنید و به شما اجازه‌ی تصمیم‌گیری درست می‌دهد

در حین صحبت ژست یکفرد قدرتمند را داشته باشید

اینکه دیگران با توجه به ژست و نحوه‌ی ایستادن شما، میزان اعتمادبه‌نفس‌تان را درک کنند، نه یک راز و ترفند محرمانه، بلکه یک حقیقت آشکار است. ولی با وجود تاثیر قابل توجه حالت قرارگیری بدن بر احساس شخص از خود، اغلب افراد به این نکته‌ی کلیدی توجه نمی‌کنند.

 امی کودی از جمله پژوهشگرانی است که این پدیده را مورد بررسی قرار داده و نحوه‌ی تاثیرگذاری آن را در قالب یکی از سخنرانی های مشهور خود ارائه داده است.

او طی آزمایشات خود از گروهی از داوطلبین درخواست کرد قبل از انجام یک مصاحبه‌ی پراضطراب یک ژست قدرتمند به خود بگیرند. برای درک میزان سختی این مصاحبه، در نظر بگیرید که مصاحبه‌کننده مردی با ظاهری ترسناک بود که می‌توانست در هر شرایطی حالت خنثی و بی‌احساس صورت خود را حفظ‌ کند. از گروه دوم درخواست شد که پیش از مصاحبه ژستی ضعیف به خود بگیرند (شانه‌های افتاده، بازوهای جمع شده، سر پایین و غیره).

کودی پس از مصاحبه از بزاق داوطلبین خود نمونه‌برداری کرد تا میزان هورمون‌های بدن هریک را مورد بررسی قرار دهد. نتایج حاصل از تجزیه‌وتحلیل نمونه‌ها حاکی از آن بود که میزان هورمون تستسترون در داوطلبین گروهی که ژست قدرتمند داشتند، به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته‌ بود. تستسترون هورمونی است که به شما کمک می‌کند در مواجهه با موقعیت‌های تنش‌زا حس غلبه و قدرت داشته‌ باشید. در مقابل در گروهی که از ژست ضعیف استفاده می‌کردند، میزان هورمون کورتیزول به میزان قابل توجهی افزایش پیدا‌ کرده‌ بود. کورتیزول هورمونی است که سبب می‌شود در برابر تنش‌های محیطی حساس‌تر باشید.

مشاهده‌ی این دست تغییرات درونی در افراد هر یک از دو گروه بسیار جالب توجه بود. شرکت‌کنندگان در این آزمایش تنها از یک ژست ساختگی استفاده کرده‌ بودند ولی همین تلقین نیز کافی بود تا میزان خودآگاهی شرکت‌کنندگان در آزمون به‌طور مستقیم تحت‌ تاثیر قرار‌ گیرد. بنابراین پیشنهاد می‌کنم شما نیز از ژست‌های قدرتمندانه استفاده کنید، حتی اگر استفاده از این روش برای‌تان غیرطبیعی و تصنعی باشد.

از زبان بدن خود استفاد کنید

شرایطی را تصور‌ کنید که در آن با خود کلنجار می‌روید تا واژه‌ی صحیحی برای انتقال پیام پیدا کنید ولی ناگهان ذهن‌تان متوقف‌ شده و شما را تنها می‌گذارد تا احساس حماقت‌ کنید. شرایط دردناکی است و مطمئن هستم تمام شما در این موقعیت گیر‌ کرده‌اید. ولی دیگر با آن خاطرات دردناک خداحافظی‌ کنید، چرا که قرار است با دو دستیار کاری آشنا شوید که از این به بعد شما را از این شرایط دشوار خلاص خواهند کرد. در حقیقت این دو دستیار همیشه همراه شما بوده‌اند. آنها دو طرفتان می‌ایستند و هرگاه که نتوانستید واژه‌ی مناسب را پیدا کنید به شما کمک می‌کنند از این بحران عبور کنید و منظور خود را به راحتی به مخاطب انتقال دهید.

هنوز متوجه نشدید؟ بله، درست است. دست‌های شما بهترین دستیار‌ در حین صحبت کردن هستند. هرگاه که در حین توضیح ایده‌های کوچک ولی پیچیده‌ی خود هستید و نمی‌توانید واژه‌ی مناسب را برای تشریح آنها بیابید، از دست‌های‌تان استفاده کنید. با استفاده از دست‌های‌تان می‌توانید سایر قوای حسی مخاطب خود را نیز در اختیار گرفته و مخاطب را به یک درک فیزیکی کامل از پیام‌تان برسانید.

راز زبان بدن افراد موفق و استثنایی

حالا آماده هستید تا اندیشه‌های خود را تنها یک بار و برای همگان به زبان بیاورید.

نادیده‌ گرفته‌ شدن نظریات شما از سوی دیگران بسیار دردآور است، دردی که شاید تنها ضربه‌ی ناشی از برخورد یک تُن آجر بتواند آن را توصیف کند. البته این درد زمانی جان‌فرساتر می‌شود که ایده‌هایتان ارزش شنیدن را نیز داشته باشند.

استفاده‌ی مداوم از این شش ترفند محرمانه به طور حتم توانمندی ویژه‌ای را به شما خواهد‌ بخشید داد تا در مباحثه با دیگران به چهره‌ی شاخصی تبدیل شوید. دنیایی را تصور کنید که در آن هرگاه شروع به صحبت می‌کنید همه به صدای پراطمینان شما گوش می‌دهند. دنیایی را تصور کنید که در آن شنوندگان‌تان قدردانی و احترامی را به شما عرضه می‌کنند که شایسته‌ی شماست. دنیایی را تصور کنید که دیگر قرار نیست تحت هیچ شرایطی بابت آنچه می‌گویید احساس حماقت و تمسخر کنید. دنیای زیبایی است، نه؟

پس اگر تمایل دارید به تمام این تصورات جامه‌ی عمل بپوشانید، تلاش کنید که در مباحثه‌ی بعدیِ خود این شش نکته را به کار ببندید. در این صورت دیگر هیچکس، هیچگاه نمی‌تواند شما را وادار به سکوت کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ممکن است این مطلب هم جالب باشد
چگونه جلسه کاری موفقیت آمیزی داشته باشیم